Om klubben

Klubben bildades den 14 mars 2001 av Bo Jansson, Björn Lekström, Kaj Linde, Per Ståhl, Roland Magnusson, Kaj Svensson, Karl-Erik Pettersson, Johnny Berglind, Arne Berglind samt Heikki Suurna.

Historia
År 1961 fick dåvarande produktionschefen för De Danske Spritfabriker i Roskilde, J.K Asmund, i uppdrag att framställa en bitter. Tre krav ställdes. Den skulle vara en dram och den skulle vara mjuk, men ändå en bitter. Asmund och hans medarbetare började forska i gamla texter om bitter och efter tre års finjustering av olika örtkombinationer där en smakpanel gav olika poäng formades så den Gammel Dansk som säljs idag. Gammeldansk stod på butikshyllorna för första gången 1964. Två nya sorters Gammeldansk har släppts på marknaden; Gammeldansk Citrus och nyligen Gammeldansk Asmund Special.

Innehåll
Det exakta receptet för Gammel Dansk sägs endast kännas till av tre personer i världen men består enligt tillverkaren av 29 olika örter, kryddor och blomster där en av grundingredienserna är rönnbär. En annan intressant ingrediens är Ensian-roten som har en bittersöt smak. Roten har varit förknippad med välbefinnande och hälsa i flera århundraden.